Kommande tävlingar
27/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Mon 09 March 2015, 06:39
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag pratar mer eller mindre dagligen med dessa tjejer. Och om Per ringer dom och säger något som är så viktigt för dom så blir det med automatik så att jag får reda på det. Det är inget hemlighetsmakeri för fem öre, enbart goda vänner som pratar med varandra.
Däremot så VET jag med säkerhet att det inte ljugs för mig om en sådan här sak.

Svante, jag tänker precis som du!
Vad är det som händer här??? Det känns olustigt att ta ord som lögnare i munnen. Men att Någon inte säger som det är, ja det verkar ju ofrånkomligt faktiskt, eller har jag fel?

Och vad jag har förstått så verkar det som att det nu står klart att det visst finns flera andra par som också kan/ vill ??? Åka i denna klassen.

Jag vet hur detta kommer sluta. Jag kommer att få all skit och folk kommer tycka att jag beter mig " jobbigt".
Så är det bara. Men varför skall det vara så fult att begära att folk talar/ skriver Sanning?.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 09 March 2015, 08:05
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
En del har hävdat att ett påstående kan ha ett tredje sanningsvärde, i det att det utöver sant eller falskt kan vara möjligt. Detta har bland annat att göra med problemet med framtida påståenden, ett av Aristoteles påpekat problem med framtida tillfälligheter, eller futura kontingentia. Problemet är här att påståendet vem som är Sveriges statsminister år 2027 (exempelvis) orimligen kan antas ha ett bestämt sanningsvärde redan nu, eller ha haft det för en miljard år sedan. I så fall vore ju framtiden förutbestämd. En tänkbar lösning är då att införa möjlighet som ett tredje sanningsvärde emellan sant och falskt. Fast man kan också hävda att påståendet har ett sanningsvärde nu, fast vi inte vet vilket det är. Problematiken verkar onekligen svår att hantera.
/Från sanningens logik, Wikipedia

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Mon 09 March 2015, 08:33
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Vad är sanning? Och vad är läsförståelse? Läsförståelse är som bekant inte bara förmågan att läsa innantill, men OCKSÅ förmågan att läsa mellan raderna.

Här. Högste Landslagskaptenen, mm, iklädd ämbetsdräkt och den gyllene ämbetskedjan, går ut " ex officio" sätter ner foten och pekar med hela handen. Han säger och fastslår att de i UK mm informerats och stöttar beslutet tillfullo och det inte finns någon penningbrist här. [korrekt återgivet?]

Det antyder ganska klart att det var helt andra skäl som avgjorde.
Vilka andra skäl då? Jag kan tänkas ha en gissning, på grundval av det som framskymtat i tråden. Det kan finnas också helt andra skäl. Men jag avstår för tillfället från att spekulera här.

Och när Per talar ekonomi är det gissningsvis mest ett bekvämt sätt att slippa gå in i obekväma diskussioner. Diskussioner som måhända är väl obekväma även för samtalspartnern??



Iaf. Är man en etablerad och populär och vanligen omtyckt makthavare, därmed med massvis med inbyggd naturlig auktoritet, kan man gott kosta på sig rollen som den jovialiske välvillige äldre gentlemannen. Som vänligt och med humoristiskt underton säger vad han menar och vill. Alla vet ju ändå vem man är och det blir rättning i ledet ändå.
Men om samma person väljer istället att gå i svaromål med sura påhopp på någon som försöker vara konstruktiv, och hänvisar surt till grundläggande läsförståelse - ja, just där och då insåg jag att det kanske inte handlade om det som står i texten, utan snarare, det som inte står i texten, de sk mellanraderna.


Har jag lyckats att tolka in alldeles för mycket och alldeles fel?? Det kanske VAR ekonomin ändå, och brandsläckning ifrån Jans sida?
Se där. Ett bra exempel att man bör alltid tala ärligt och i klartext vad man menar. Så slipper man spekulationer.


Ps. På tal om ingenting, Chatarinas inlägg från den 8:e mars var riktigt bra, tycker jag. Välgenomtänkt och välskrivet.
Kanske Chatarinas bästa på länge.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Mon 09 March 2015, 12:36
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Ur det som har skrivits kan jag inte se någon lögn. För mig framstår bilden som att pengapåsen har av ansvariga bedömts vara för liten i förhållande till det potentiella girls-lagets spelstyrka. Om sedan detta ska tolkas som att budgeten har varit för begränsad eller att den samlade spelstyrkan varit för svag eller ojämn beror helt på vilka glasögon man valt att sätta på sig. En klänning kan vara antingen blå-svart eller guld-vit utan att någon ljuger.
Tillbaka till toppen
Chatarina Andersson [7583]
Mon 09 March 2015, 13:55
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
Man brukar väl säga att uppfattning är mellan nyanserna ljusgrått till mörkgrått. Vare sig det är sanning eller lögn, tolkningsfråga.
Mitt senaste inlägg tyckte jag själv var en tragisk beskrivning av verkligheten.
Jag hoppas ju på en förändring speciellt inom Svensk bridge men så länge inte medlemmarna ställer sig upp och säger ifrån, så händer ingenting. Det borde vara en medlemsfråga, diskriminering, oberoende av vad den beror av.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 10 March 2015, 11:22
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Slutkommentar från min sida:

Till Robin B.: Din läsförståelse verkar, i alla fall i denna tråd, ytterst bristfällig.

Till Chatarina A.:
(1) Det känns osannolikt att Robin, eller någon annan, har bättre koll på juniortjejerna än den som spenderat mest tid med dem de senaste åren på såväl hemmaplan som vid internationella mästerskap.
(2) Ibland har majoriteten rätt!
(3) Vilken del av "Låt mig också å styrelsens vägnar stryka under att uttagningen inte har något som helst med ekonomiska begränsningar att göra ..." var det du inte förstod?


Ni kan tala om fifty shades of gray or fifty shades of red, I dont care
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 10 March 2015, 11:32
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Att något inte stämmer överens här tycker jag är slående uppenbart!
Och personligen misstror jag inte Jan K för fem öre.
Och som jag ser det så finns det inte så många varianter kvar vad som skett eller?
Som sagt, allt jag vill ärr att folk talar sanning när det gäller två så fina tjejer som Irma och Moa som har valt att satsa hårt på bridgen.
Vi har alla förstått i denna tråden att det inte är överflöd på juniortjejer i Irma och Moas ålder. Då anser jag att man skall ta hand om de man har och måna om de vi har på ett sätt som gör att chansen att de stannar kvar i bridgen är så stor som det bara är möjligt!
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 10 March 2015, 15:32
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Då anser jag att man skall ta hand om de man har och måna om de vi har på ett sätt som gör att chansen att de stannar kvar i bridgen är så stor som det bara är möjligt!

Givetvis bör ambitiösa ungdomar tas om hand.
Jag tror att de flesta (alla?) juniorer som satsar och meddelar sin ambition till Per tas om hand och kan då, eventuellt, få chansen i ett landslag.
Men finns det verkligen de som anser att alla som vill ska få åka med på ett internationellt mästerskap?
Måste man måna om folk genom att ge dom chansen i landslaget? Finns det inte andra morötter?

Robin: Fram med vilka par du anser är kvalificerade till att spela i landslaget. (Ska alla få följa med förresten?)
Speciellt om de inte redan är med i 'resonemanget' runt juniorsatsningen som finns. Det vore synd och skam om de tjejer du känner till inte 'tas om hand' av Per, PO och av spelargruppen, i möjligaste mån.




Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 10 March 2015, 16:44
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Men finns det verkligen de som anser att alla som vill ska få åka med på ett internationellt mästerskap?


Oh ja, och det görs regelbundet. Det finns ju mästerskap med öppna klasser, där i princip alla som anmäler sig får delta.
Både på junior- och vuxen-sidan.

Andra exempel finns, där antalet platser är iofs begränsad, men om det fattas "kvalificerade" sökande, dvs ordinarie landslagsspelare, då kan även siktet under få komma med. Det var tex nån juniorturnering i Wroclaw häromåret, där ungefär detta läge inträffade. Två danska juniorflickor representerade Danmark, och två mindre kända svenskar representerade Sverige, om jag inte minns alldelses fel.

Man kan vidare tänka sig, att om inget lag har anmälts till en nationstävling, är ju platsen ledig, och då kan man enkelt kompilera ihop och skicka ett lag. Arrangeren blir bara glad att fältet är fyllt. Iaf så länge det inte är rena nybörjare. Det är således ingen Big Bizness i sig. De kommer kanske inte att kunna kämpa om medaljplatserna, men de kommer att delta - och förhoppningsvis att kämpa väl om de är goda och ambitiösa spelare. Jmf med den olympiska eden. Ja, du förstår.



Frågan är möjligen, om dessa spelare i öppna tävlingar antas spela i landslagsdräkt och om de får landslagsbidrag, eller om de får åka iväg på privat ihopsamlade pengar. Egna eller bidrag.
Eddie the Eagle, åkte han iväg på egna pengar, eller skickades han iväg av sitt lands förbund med allting betald??
- Nu säger jag inte att JAG hade velat skicka iväg Eddie the Eagle som min representant. Det finns gränser. Det är skillnad att komma bland de sista, resp att komma 50 meter efter den näst siste, i ett längdhopp på skidor.

Nej, det som är touchy är ju turneringar, där bara ett lag per land är tillåtet. Där det blir frågan om en konkurrens-situation om vilka som får ingå i laget.
Poängen är förstås att det är dessa lag och dessa tävlingar som är de mest prestige i. Och som ses som det bästa belöningen för dem som blir uttagna och blir givna förtroendet.

Men det är ju inte riktigt detta läge om konkurrens om platser i laget som vi diskuterar just här i denna tråd.






Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Tue 10 March 2015, 17:08
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]

Robin: Fram med vilka par du anser är kvalificerade till att spela i landslaget. (Ska alla få följa med förresten?)
Speciellt om de inte redan är med i 'resonemanget' runt juniorsatsningen som finns. Det vore synd och skam om de tjejer du känner till inte 'tas om hand' av Per, PO och av spelargruppen, i möjligaste mån.



Snälla ta det i en privat diskussion. Om de skulle vara spelare som inte är med i juniorsatsningen så kan de föras fram till Per och PO ändå.

Det vore inte särskilt snyggt att slänga ur sig namn och sedan låta dem hamna mitt i diskussionen "kvalificerar de sig för spel", vilket är en väldigt subjektiv fråga. Visst pratar vi landslag och "vi har alla rätt att veta" men nu pratar vi om rätt unga spelare och vi kanske kan försöka hålla en viss respektabel nivå för spelarnas skull.

Håll det på en generell nivå helt enkelt. Lagermans fråga går fortfarande att besvara utan en massa namedropping, dvs; Vad krävs av en spelare/ett par för att få åka?


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80